"Jag hämtar inspiration från konsten som Mirò, Hilma af Klint och Picasso när jag komponerar en trädgårdsdesign.
Jag fyller sen stommen med växtval som lockar in den biologiska mångfalden in i trädgården och som blir till levande hållbara konstverk. "
Jag fyller sen stommen med växtval som lockar in den biologiska mångfalden in i trädgården och som blir till levande hållbara konstverk. "
"Kastanjevägen"
Familjen hade ett trädäck runt sin pool som dom ville göra om, och ville anlägga nya organiskt formade rabatter i anslutning till det nya trädäcket.
De ville också ha någonstans att odla men bevara en stor del av gräsmattan samt göra om en befintlig plantering vid entrèn.
De ville också ha någonstans att odla men bevara en stor del av gräsmattan samt göra om en befintlig plantering vid entrèn.
Resultatet blev en torktålig prärieinspirerad plantering på baksidan där gräsaxen lyser som guld i kvällsolen, medan man tar en kvällsdrink på trädäcket.
Tre stycken odlingslådor i cortenstål med plats för att odla egna grönsaker eller fylla dom med tulpaner och vårlökar.
Rabatten vid entrèn smälter in bland redan befintliga färger och formerna. Träden på trädäcken byggs in och blir en vacker, organisk del av däcket som ramar in träden och låter naturen stå i centrum.
Klematisen klättrar längs klätterstöden i armeringsjärn och på så sätt ramar in växten och skapar rumslighet.
Tre stycken odlingslådor i cortenstål med plats för att odla egna grönsaker eller fylla dom med tulpaner och vårlökar.
Rabatten vid entrèn smälter in bland redan befintliga färger och formerna. Träden på trädäcken byggs in och blir en vacker, organisk del av däcket som ramar in träden och låter naturen stå i centrum.
Klematisen klättrar längs klätterstöden i armeringsjärn och på så sätt ramar in växten och skapar rumslighet.
"Publikt till privat"
I analysen av den plats som vi uppmätte och skulle arbeta med upptäckte jag att jag uppfattade en del som mer publik och fungerade lite som ett torg och en annan del av platsen kändes mer privat.
Därefter förfinade och förhöjde jag dom dragen och skapade en gradient mellan det publika och privata, så att man kan vandra mellan det publika rummets torg till ett
rekreativt mellanland för att tillslut hamna i det helt privata och slutna rummet.
Därefter förfinade och förhöjde jag dom dragen och skapade en gradient mellan det publika och privata, så att man kan vandra mellan det publika rummets torg till ett
rekreativt mellanland för att tillslut hamna i det helt privata och slutna rummet.
Mot en södervägg kan man gömma sig från vardagens stim och bestyr.
Under träden på torget står cafèborden uppställda och ett myller av röster, klirrande glas och skratt hörs.
Från en av huvudbyggnaderna leds man ut på en privat terrass som är omgärdad av en rund mur där kan man äta sin lunch tillsammans med kollegor. Trappan i tegel leder en vidare ut i trädgården där man kan sätta sig på en bänk och njuta av solen.
Konceptet bearbetades, material valdes och mynnade ut i ett designförslag för platsen som jag ritade upp i AutoCad. På planskissen ser man två trädgårdsrum med väldigt olika karaktär där det ena rummet följer geometriska former och markplattor i natursten flyter in och ut i gruset och är lagda i ett mönster unikt för den här platsen. Platsen är lätt att möblera om och använda efter behov och ska fungera som en mötesplats. Det andra trädgårdsrummet följer en organiskt formad gång av barkmull där man möts av en kulle med en naturalistisk plantering med gräs, lökar och blommande buskar. Man kan slå sig ner på skulpturerna som står utplacerade i parken och njuta av vegetationen.
En detaljritning för en stödmur designades och ritades också upp i AutoCad.
"Stoppa stolpigheten"
Platsen jag hade att arbeta med var en ca 20 x 20 m stor yta och består av en rad höga popplar som står framför en cykelbana och tågräls. Popplarna står i en rak rad som vetter mot norr med ca 1,5 m mellanrum förutom i mitten av popplarna där mellanrummet är större som man kan tolka som en liten öppning.
På en dag fick vi tid att skapa ett koncept och en så kallad dagsskiss och göra ett designförslag på platsen.
Jag upplevde ett obehag av att vistas under de raka och höga raka popplarna som stod som utropstecken bredvid varandra och det var det som jag tog fasta på för att skapa mitt koncept.
Jag ville mjuka upp platsen och sudda ut de vertikala linjerna och valde därför att skapa en gradient från de höga popplarna till medel höga träd, höga buskar, låga buskar, höga perenner till låga perenner och marktäckare.
På en dag fick vi tid att skapa ett koncept och en så kallad dagsskiss och göra ett designförslag på platsen.
Jag upplevde ett obehag av att vistas under de raka och höga raka popplarna som stod som utropstecken bredvid varandra och det var det som jag tog fasta på för att skapa mitt koncept.
Jag ville mjuka upp platsen och sudda ut de vertikala linjerna och valde därför att skapa en gradient från de höga popplarna till medel höga träd, höga buskar, låga buskar, höga perenner till låga perenner och marktäckare.
Komplexiteten ökar på platsen med olika texturer, färger och former.